پنجشنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاقتصادیقیمت بالای بخش خصوصی مراکز خرید تضمینی کلزای گلستان را تعطیل کرد

قیمت بالای بخش خصوصی مراکز خرید تضمینی کلزای گلستان را تعطیل کرد

قیمت بالای بخش خصوصی مراکز خرید تضمینی کلزای گلستان را تعطیل کرد

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: استقبال بخش خصوصی از خرید دانه روغنی کلزا با قیمت بالاتر از خرید تضمینی، سبب اقبال بهره‌برداران برای فروش محصول به واحدهای فرآوری و تعطیلی مراکز خرید دولتی شد.

محمدرضا افشار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: وضعیت بازار خرید کلزا در فصل برداشت محصول تحت نظارت این اداره کل است و از بهره برداران این حوزه حمایت خواهد شد.

به گفته وی، امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا توسط دولت ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده اما واحدهای تولیدی منطقه کلزا را با قیمت به مراتب بیشتر از کشاورزان می خرند.

مدیر تعاون روستایی گلستان نیز گفت: مراکز خرید تضمینی کلزا محصول را از کشاورزان به عنوان مباشر کارخانه های فرآوری داخلی و به صورت توافقی از بهره برداران خرید می کنند.

حجت اله صالح المومنین به خبرنگار ایرنا افزود: کلزا از کشاورزان استان به صورت توافقی با لحاظ افت رطوبت تعیین شده به قیمت هر کیلوگرم ۲۳۰ هزار ریال خریده می شود.

به گفته وی این مدیریت به عنوان مباشر شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان ۴۵ مرکز خرید تضمینی کلزا در استان تدارک دیده و طبق قرارداد با کارخانه های فرآوری کلزا تاکنون حدود ۱۴ هزار تن از این دانه روغنی خریداری کرده است.

هرساله برداشت کلزا در گلستان از دهه سوم اردیبهشت آغاز شده و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

کارشناسان زراعت جهادکشاورزی گلستان پیش بینی می کنند از ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا در استان حدود ۷۵ هزار تن محصول برداشت شود.

سال زراعی گذشته افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی گلستان زیر کشت کلزا رفت و از این سطح ۷۰ هزار تن محصول برداشت شده بود.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو به شمار می رود که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کلزا در کشور به شمار می رود.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب