یکشنبه, اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمعمای فراموش شده ی جایگاه بانوان اهل سنت در استان گلستان

معمای فراموش شده ی جایگاه بانوان اهل سنت در استان گلستان

معمای فراموش شده ی جایگاه بانوان اهل سنت در استان گلستان

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از اولکامیز  – فرحناز ایگدری؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل و فعال فرهنگی اجتماعی نوشت:

از زمان روی کار آمدن بالاترین مقام اجرایی استان که خود زاده و بزرگ شده ی استان است تا انتصابات فرمانداران مناطق ترکمن نشین توسط ایشان که موافقان و مخالفانی داشت.

شاید مهمترین رخدادی از این جنس نشست ایشان و مسئولان مربوطه ی اقوام دیدار با امامان جمعه ی اهل سنت گلستان باشد که شایسته می بود از زوایای مختلف سیاسی و اجتماعی و از نگاه شکلی و ماهوی بررسی و تحلیل شود.

اگر چه نفس برگزاری مراسم و نشستی با چنین سبک و سیاق در خور توجه و قابل قدردانی است چرا که در نهایت بذل و توجه استاندار محترم به ساکنان اهل سنت گلستان و تغییر رویه های سابق را به اذهان متبادر می‌کند اما شجاعت و مدیریت قابل قبول ایشان در مدت قبول مسئولیت مانع از آن نمیشود که با چشم پوشی از کاستی های موجود صرفا در ستایش عملکرد ایشان قلم فرسایی شود گو اینکه با توجه به شناخت و سیگنال های به دست آمده از ایشان با اطمینان میتوان گفت که خود نیز طرفدار انتقاد منصفانه هستند.

اما آنچه در گزارش سایت های خبری در فضای مجازی قرار گرفت مشتمل بر دو بخش بود:

بخش نخست: اشاره به قدردانی امامان جمعه ترکمن از عملکرد استاندار در به کار گیری فرمانداران ترکمن – منهای شهرستان گنبد کاووس – داشت سخنانی که در آن جملگی گریزی به مشکلات موجود در مناطق محل سکونت اعم از شهرستانها و شهرهای تابعه داشتند.

بخش دوم گزارش اشاره به سخنان استاندار محترم داشت که نکته ی حایز اهمیت آن اشاره به مانع تراشی های بعضی از مسئولان استان در به کار گیری نیروهای بومی متخصص و متعهد استانی بود امری که باعث شده بود ایشان در موضوع گیری صریح و بدون اغماض عنوان کنند که با ادامه وضع موجود مجبور به معرفی اسامی افراد دخیل نزد افکار عمومی خواهند شد.

شاید سخنان ایشان بی شباهت به جنس سخنان یک دهه پیش رییس جمهوری سابقی نباشد که در سفری استانی عنوان کرده بود اسامی مفسدین اقتصادی را در جیب خود دارد و حاضر به انتشار اسامی آنان است اما نوع اقدامات انقلابی و جهادی منش همسوی شان با سیاستهای اتخاذی رییس جمهور منتخب و تحقق شعار ایران برای تمام ایرانیان نشان میدهد که ایشان در این زمینه اهل مسامحه و تساهل نیستند. و قدر متیقن در صورت ادامه ی وضع موجود به نوعی گفتار خود را عملی کنند.

علی ایحال با تدقیق و مداقه در محتوی و ماهیت سخنان ذکر شده در نشست مذکور، تذکری که در سخنان امامان جمعه اهل سنت استان مورد تغافل قرار گرفت و جای خالی آن در عملکردهای متهورانه و مدبرانه ی استاندار به چشم میخورد عدم استفاده از بانوان اهل سنت در انتصابات اخیر استان است.

با نگاهی واقع‌بینانه و منصفانه به محتوی (قالب) و ماهیت سخنان استاندار شاید با این واقعیت روبرو شویم در استانی که برای انتصاب مدیران ارشد ذکور اهل سنت اینچنین شمشیر از رو بسته میشود که بالاترین مقام اجرایی استان از یک تریبون رسمی تهدید به انتشار موانع موجود میشود، انتصاب بانوان اهل سنت شاید شنا کردن مخالف جهت آبی باشد که هر گونه عملکردی را برای مسئول ذیربط سخت و طاقت فرسا کرده و ابتکار عملکرد ایشان را محدود می‌کند.

اکنون افکار عمومی مناطق ترکمن صحرا بالاخص بانوان آن به نوعی در انتظار عملکرد استاندار هستند که آیا در جمعیت سی و هفت درصدی ترکمن‌های استان، بانو یا بانوانی مدیر ، متعهد و متخصص در مناصب ارشد مدیریتی یافت نمیشود که مسوولان مربوط در جهت تحقق شعارهای انتخاباتی رییس جمهور منتخب در جهت و راستای آن قدم بگذارند.

آیا در (باب) همچنان بر همان پاشنه ای خواهد چرخید و کفه ی ترازوی عدالت به سمت کسانی سنگینی خواهد کرد که در ادامه ی سنگ اندازی های معمول و مرسوم با کارشکنی های موجود به نوعی مقاومت در برابر خواست و اراده ی عموم را سر لوحه اعمال خود قرار می‌دهند و با تاسی به قانون همه یا هیچ، اکنون که گزینه یا گزینه های پیشنهادی آنان به هر دلیل مناسب پستهای مدیریتی تشخیص داده نشده اند با ایجاد مانع ، خود را در برابر خواست های بر حق موکلان حوزه های مناطق خود قرار می‌دهند و با پشت کردن به سوگندی که در برابر مردم بسته اند مصالح و منافع عموم را در برابر خواست های شخصی خود ذبح میکنند … باید دید و منتظر ماند

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب