جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبه مناسبت ۲۸ صفر رحلت ختمی مرتبت (ص)

به مناسبت ۲۸ صفر رحلت ختمی مرتبت (ص)

 مریم شرعی
آلتای قاضی

 

ای تهی از ذوق و شوق و سوز و درد
می شناسی عصر ما با ما چه کرد؟
عصر ما مارا زما بیگانه کرد
از جمال مصطفی(ص) بیگانه کرد
سوز او تا از میان سینه رفت
جوهر آیینه از آیینه رفت
)                                       
اقبال لاهوری(

 

با غم و اندوه فراوان و ارادت قلبی به اشرف مخلوقات،سرور عالمیان حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران که خداوند متعال ایشان را برای آخرین رسالت برگزیده وبا نبوت جهانی وامامت و کتاب محفوظ مشرف نموده و خوشبختی اقشار مختلف را در هر زمان و مکان در ایمان آوردن به آن سرور، منحصر قرار داده است.
بیست و هشتم صفر، رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام و هجرت ایشان به سوی معبود متعالی و خالق توانا است.اگرچه ختمی مرتبت به وصال معبود نائل می شوند،اما امت مسلمان ناچار به وداع با آن حضرت می گردند.دریغا و دریغا که هیچ جانداری از فرسایش این وداع حزن آلود و سوگناک نمی تواند دچار حرمان و رنج نباشد،اگر بداند که پیامبر(ص)  حامل چه رسالت و امانتی از جانب خداوند دو عالم بودند.
سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) روزی است که عالم اسلام در سوگ یگانه مظهر حقیقت و حقانیت وجود می نشیند.وجود مبارک و حیات طیبه رسول گرامی به عنوان آخرین پیام آور بزرگ الهی، جهان انسانی را آنچنان  تحت تاثیر خود قرار داده است که اولنا محمد، اوسطنا محمد،آخرنا محمد….اگر وجود را دایره ای بدانیم ، وجود سرمدی محمد(ص) مرکز ثقل آن دایره میباشد ، بطوریکه تمامی عرفا و حکمای مسلمان در ساحت نظر و عمل اعتقاد دارند و وجودی کامل تر از محمد(ص)را در مرکزیت دایره ی وجود را سراغ نمی دهند.
پیامبر اسلام گل سرسبد انبیای الهی به اعتبار وصف قرآن کریم، هم اسوه حسنه است و هم رحمه للعالمین ، هرکدام از اینها دنیایی است از معنا . بدون تردید رسول مکرم اسلام مظهر عنایت خداوندی بر جهانیان بودند وهیچ طبقه ای از اقشار انسانی نیست که از نور این آفتاب عالم تاب پرتو نگرفته و از افاضه ی رحمت و مهربانی شان بهره مند نشده باشد..
ایشان برای یک ملت فرستاده نشدند و مختص یک کشور و یک سرزمین نمی باشند.آیا رسول گرامی به مردان احسان ننمودند؟آیا به آنها رسم فتوت و جوانمردی و انسانیت نیاموختند؟ آیا حقوق زنان را بیان نکردند؟ حضرت رسول رعایت حقوق زنان را بر مردان واجب شمردند و فرمودند: بهشت زیر پای مادران است.با هرگونه ظلم و ستم مخالفت ورزیدند و فرمودند: از آه و نفرین مظلوم و ستمدیده بترسید،زیرا بین دعای ستمدیده و خداوند حجابی وجود ندارد و دعایش به زیور اجابت مزین خواهد شد و  اوست که به فرمانروایان و قدرتمندان نوید دادکه قسط و عدالت را رعایت کنند و فرمود پادشاه عادل در سایه ی عنایت پروردگار قرار می گیرد،اوست که لطف و مرحمتش فقط متوجه انسانها نبوده ،بلکه به حیوانات به نظر لطف و ترحم نگریسته و فرمودند: تأمین خوراک و استراحت بر هر موجودی که دارای حیات و احساس است صدقه بشمار می رود. رسول اکرم (ص) مصداق واقعی «یستغفرون بالاسحار»بوده و شبها درحال راز و نیاز با پروردگار خویش چنین می فرمودند:الهی گواهی میدهم که همه بندگان توبا هم برادرند ، اما متاسفانه، امروزه ما را چه شده است،که احسانات رسول خدا را درک نمیکنیم و اگر درک وعمل میکنیم، چرا روابط فردی و اجتماعی عاری از محبت و عاطفه شده است؟
چرا برخی، دوستدار دنیاپرستان کوردل هستند؟چرا پول و متاع بی ارزش و ناپایدار دنیا حرف اول را میزند؟چرا فرهیختگان ودانشمندان متدین و راستین ما به حاشیه رانده شده اند و زندگانی فقیرانه ای دارند؟ چرا دشمنان اسلام با کمال وقاحت کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) روا میدارند که مستحق لعنت هستند. عالمان و دانشمندان مسلمان ما در دورانهای پیشین جهاد عظیمی داشتند و در راه اسلام شهید می شدند و دربرخی دورانهای تاریخی جامعه فاضله ای داشتیم پر از شرم و حیا و مملو از احترام. تهاجم فرهنگی گر چه در هرزمان وجود داشته، اما آگاهان میدانند که به این گستردگی نبوده است و ترویج بی بند و باری و رهاشدگی ، فساد و ابتذال و ارائه الگوهای کاذب در پوشاک و نوع عروسیها،ازدیاد آمار طلاق (که به این شکل در بین ترکمنها بی سابقه بوده است)از تبعات آن است.کدام فرهنگ شیطانی، بسیاری را در دام خود گرفتار و آلوده کرده است؟
صرفا اگر بگوییم مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم باعث سوء رفتار شده است، پذیرفتنی نیست، چرا که در قدیم اکثر خانواده ها،زندگانی فقیرانه ای داشتند، ولی سربلند و آبرومندانه میزیستند و چشم و همچشمی نداشتند.باید کوشید تا نسل معاصر را با تعلیمات گهربار رسول الله (ص) و سیره ی پاک ایشان آشنا کرد. امیدواریم که متفکران اسلامی آستین همت بالا بزنند و راهکارهای مناسب را در این زمینه ارائه و عملی نمایند.انشاءالله نسل جوان و غیرتمند و تحصیلکرده ما،که آتش عشق به اسلام و شعایر اسلامی و پیامبر رحمت(ص) در نهانخانه دلهایشان فروزان است ، از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. رستگاری و کامیابی و حیثیت فرد و اجتماع برمیگردد به ایمان و عمل صالح که ارکان اساسی دعوت انبیاء الهی را تشکیل می دهند.منظور از عمل صالح ،تمسک به فضیلت و ترک رذیلت،اجرای فرامین و دستورات الهی و ادای حق الله و حق الناس است.اگر انسانها در اعمال ریز و درشت خود به محاسبه ی دقیق و عادلانه الهی باور داشته باشند آن وقت است که در مسیر درست زندگی قرار میگیرند و به شاهراه سعادت و خوشبختی نایل خواهند آمد

.
امروزه خصوصا جوانان مسلمان دانشگاهی درهرجای دنیاکه باشند، چه  در مراکز علمی،فرهنگی و چه در بین افراد خانواده ، باید درباره این موضوعات بحث و گفتگو کنند،زیرا ناکامی های جامعه بشری و بحران های تمدن امروزی با وجود فراوانی اسباب رفاه و پیشرفت تکنیک و راحتی زندگی مدرن،از عدم توجه به حقیقت نبوت پیامبر اسلام (ص) نشأت می گیرد.انسانهای شقاوتمند و بدبخت که خود را مشعلدار تمدن میدانند از تعالیم انبیاء سرپیچی می کنند و از آنچه خداوند متعال به واسطه پیامبران به بشریت ارزانی داشته است،اعراض می نمایند.در زندگی، اگر نه از ایمان خبری باشد و نه از علم و عدالت و تقوی،مقتضای چنین زندگی ای چیزی جز پریشانی  فکری و نگرانی و اضطراب درونی و عذاب وجدان نخواهد بود.اینگونه زندگانی پایه های نهاد خانواده را سست و فرزندانی با روحیات خشن و پرخاشگر و بی ادب و در عین حال ازخودراضی….ببار می آورد.
چنانکه مشاهده میکنیم،تجربه ناخوشایند قرون گذشته نقطه ضعف های زندگی بشری را آشکار کرده است.این نقاط ضعف به طور عمده به خلاء معنویت باز می گردد. روگردانی از دین ،جز جنگ و نفرت و برادرکشی و خشونت و فساد و تباهی ثمری به بار نیاورده است.اکنون همه جوامع به دنبال پر کردن این خلاء و جبران مافات هستند.بیداری انسانها،بدون تردید بازگشت انسان دورمانده از اصل خویش به خانه معنوی خود است.بدیهی است در این زمینه حرف اول را آموزه های اسلام و معارف قرآنی می زند.
رسول اکرم(ص) معلم دیروز،امروز و فرداست.
ایشان باران رحمت هستند،بی مضایقه میبارند .گبر و مسلمان اگر طالب حیات سالم انسانی اند،باید از مائده آسمانی و معنوی ایشان تناول کنند.

حق سنی سرور یاراتدی،پادشاهیم یا رسول
انبیا سر دفتری،نوری اللهیم یا رسول
ظلمتی توتدی جهانی دود آهیم یا رسول
باش قویوپ یاتسام قاپینگدا،قبله گاهیم یا رسول
سن گچیرگیل نالا و فریاد و آهیم ، یا رسول
)
مختوم قلی فراغی(

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب