جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدایره المعارف ترکمنمشاهیر ترکمنپروفسور یوسف آزمون ، ترک شناس و مترجم دیوان مختومقلی فراغی به...

پروفسور یوسف آزمون ، ترک شناس و مترجم دیوان مختومقلی فراغی به زبان انگلیسی از گنبدکاووس و مفاخر علمی ترکمن صحرا

پروفسور یوسف آزمون، ترک شناس و مترجم دیوان مختومقلی فراغی به زبان انگلیسی از گنبدکاووس و مفاخر علمی ترکمن صحرا

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، دکتر یوسف آزمون متولد سال 1316 و ترک شناس و  مترجم دیوان مختومقلی فراغی  به زبان انگلیسی و صاحب ده ها مقاله معتبر جهانی بویژه در خصوص ادبیات ترکمن دارنده جوایز معتبر جهانی است.

پرفسور دکتر یوسف آزمون در سال 1316 ش.در شهرستان گنبدکاووس دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان و دبیرستان کاوس گذرانده و از دبیرستان مروی تهران در رشته طبیعی (تجربی)دیپلم گرفت. در دوران جوانی، علاقه شدیدی به ورزش داشت و عضو تیم والیبال و د و میدانی گنبدکاووس بوده و مقام‌های زیادی را در رقابت‌های استانی و کشوری کسب کرده است.

پروفسور دکتر یوسف آزمون ابتدا جهت تحصیل در رشته پزشکی به آمریکا رفت و سه سال تحصیل کرد و سپس تحصیلات خود را در رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه آنکارای ترکیه پی گرفت. این هر دو رشته خواسته پدر مرحومش، ماشدی ملا آزمون بود. ولی خود او علاقه وافری به تحصیل در رشته زبان و ادبیات ترک داشت. به همین جهت برای تحصیل در این رشته به دانشگاه آنکارا رفت و تا مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا آن را ادامه داد. ایشان مسلط بر زبان‌های ترکمنی، ترکی و انگلیسی بود و تحقیقات گسترده‌ای در زبان و ادبیات ترک و ترکمنی با تمرکز بر حوزه مختومقلی فراغی دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، آرزوی سلامتی برای پروفسور یوسف آزمون و توفیقات روز افزون می نماید.

 

 اعطای نشان خدمت والای ترکی پژوهی به پروفسور دکتر یوسف آزمون
اعطای نشان خدمت والای ترکی پژوهی به پروفسور دکتر یوسف آزمون

 

استاد دکتر یوسف آزمون یکی از شایستگان دریافت این نشان در میان دوازده تن از پژوهشگران جهان بود. استاد به خاطر تحقیقات والایش در زبان ترکمنی و مخدومقلی شناسی شایسته ی این نشان گردیدند.

هشتمین دوره ی قورولتای زبان ترکی و مراسم اعطای نشان خدمات شایسته به دوازده نفر از ترکی پژوهان ترکیه و دیگر کشورها در ۲۳ ماه می سال 2016 در تالار کنفرانس مجموعه ی ریاست جمهوری ترکیه برگزارشد.

ابتدا رجب طیب اردوغان سخنانی در حفظ و اهمیت زبان و خودشناسی و پرهیز از تمایل به عناصر زبان بیگانه در زبان ترکی بیان نمود و بعد نشان قدردانی به دوازده تورکی پژوه توسط رئیس جمهور ترکیه اعطا گردید.

استاد دکتر یوسف آزمون یکی از شایستگان دریافت این نشان در میان دوازده تن از پژوهشگران جهان بود. استاد به خاطر تحقیقات والایش در زبان ترکمنی و مخدومقلی شناسی شایسته ی این نشان گردیدند.

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب