جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیگزارش مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در آق قلا + تصاویر

گزارش مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در آق قلا + تصاویر

عصر چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه ، مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و چهارمین زاد روز شاعر و عارف نامی ترکمن ، “مختومقلی فراغی ” با حضور “امانگلدی ضمیر” فرماندار ، “سید موسی میردیلمی” معاون فرماندار ، “اسمعیل آرخی” بخشدار مرکزی ، مسئولین ادارات و نهادها ، شاعران و هنرمندان شهرستان در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر آق قلا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان آق قلا ، “امانگلدی ضمیر” در این مراسم ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی این شاعر و عارف نامی اظهار داشت : مختومقلی فراغی تنها متعلق به یک قوم نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است.

فرماندار شهرستان آق قلا اشعار مختومقلی را برگرفته از مشکلات و دردهای جامعه دانست و بیان داشت : “مختومقلی”، انسانی دیندار، حق طلب، عدالت خواه، دردمند مردم، مخالف هرگونه ظلم و جفا به بندگان خدا،در صدد ساختن خویشتن خویش، گذرکرده از هوای نفس خویش و در پی سازگار کردن وجود و هستی خویش با هدف حقیقی خلقت ذات انسانی خویش بوده است . مختومقلی مثل هر عارفی نامی دیگری در طول تاریخ سرزمین ایران اسلامی به جای نصیحت کردن انسان ها، خودش سعی می کرد یک الگوی عملی از مفهوم انسان واقعی باشد.

“ضمیر” نیاز نسل امروز به عرفان را بیش از هرچیز دیگری ضروری دانست و افزود : نسل امروز ما بیش از هر زمان دیگری به کلام ، بیان و رفتار عارفانه نیازمند است و مهمتر از آن با خود عمل را نیز به همراه دارد ، در نتیجه تاثیر گذاریش نیز عمیق تر و بادوام تر است . مختومقلی یک وجه دیگر نیز دارد و آن وجه شعر است زبان مختومقلی زبان شعر است. مختومقلی تمامی آموزه های عرفانی، اخلاقی، دینی و انسانی خود را به زبان شعر بیان کرده است.

سوقی، شاعر ترکمن
سوقی، شاعر ترکمن

 

استقبال گسترده مردم از مراسم
استقبال گسترده مردم از مراسم

 

استقبال گسترده مردم از مراسم
استقبال گسترده مردم از مراسم

 

 

اجرای موسیقی سنتی ترکمن
اجرای موسیقی سنتی ترکمن

 

 

شاعر ترکمن
شاعر ترکمن

 

رونمایی از کتاب استاد سوقی
رونمایی از کتاب استاد سوقی

 

 

نی نوازی
نی نوازی

 

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب