یکشنبه, اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیگفتگو با فرهاد قاضی نائب رئیس انجمن ادبی جیحون

گفتگو با فرهاد قاضی نائب رئیس انجمن ادبی جیحون

فهرست مطالب

گفتگو با فرهاد قاضی نائب رئیس انجمن ادبی جیحون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن ، یکی از چهره های پرتلاش و شناخته شده ی فرهنگ و ادبیات ترکمن صحراست. فرهاد قاضی فرزند برومند شادروان مراد دوردی قاضی و تداوم بخش راه و آرمانش. خوش مشرب و خوش صحبت و اهل گفتگو و مفاهمه. روابط صمیمی با فعالان فرهنگ و هنر و ادبیات برقرار میکند.

کتابفروشی معروفش در کناره های بزرگترین برج آجری جهان قرار دارد که محل حضور سبز شعرا، ادبا ، نویسندگان ، اهالی فرهنگ و ادبیات و اندیشه است. سالها در انجمن میراث فعالیت مسنمر و موثری داشته است و اینک در تشکل ادبی نو بنیاد و تازه تاسیس جیحون به فعالیت ادامه می دهد.

 با فرهاد قاضی گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید :

آقای فرهاد قاضی ، در ابتدای گفتگو خودتان را به دوستداران فرهنگ و ادبیات ترکمن معرفی کنید ؟

فرهاد قاضی هستم، متولد ۱۳۴۲ گنبد ، فرزند حاج مراد دوردی قاضی نویسنده و پدر نشر ترکمن. دوران ابتدایی را در دبستان سینا، دوره راهنمایی را در مدرسه ی داریوش و دبیرستان را در رشته ی اقتصاد اجتماعی در دبیرستان سعدی که بعدا مطهری نامیده شد گذراندم .

 

آقای فرهاد قاضی ، چرا بعد از اخذ دیپلم ، ادامه تحصیل ندادید ؟

البته پاسخ به این سئوال کمی مشکل است. در بحبوحه ی جنگ تحمیلی دیپلم گرفتم و در کنکور شرکت کردم ولی در رشته ی دلخواهم نتوانستم قبول شوم، البته در آن زمان به علت درگیری های گنبد قبول شدن در کنکور و استخدامی ها و تأیید صلاحیت گرفتن، سخت تر از امروز بود، بنابراین بعد از دیپلم به خدمت مقدس سربازی رفتم و یکسال از خدمتم را ذر جبهه های جنگ گذراندم. بعد از خدمت نیز مشغول کار در کتابفروشی پدرم شدم.

 

از معلمان و دبیران برجسته ی خود در مدرسه که اهل شعر و ادبیات و یا فعالیت های اجتماعی بودند یاد کنید ؟

در دوره راهنمایی استاد شاهین پر ( شاعر) و مرحوم نقدی دأده گل چشمه ( فعال اجتماعی ) دبیرمان بودند.
در دوره دبیرستان دبیران ادبیاتم استاد عبادتی و استاد مرحوم اعظمی راد و دبیر جامعه شناسی استاد عبدالرحیم نیازی ساعی هستند که در امر آموزش خیلی جدی و کوشا بودند.

 

چه عواملی باعث شد که قدم در وادی شعر و ادبیات بگذارید و عاشقانه به فعالیت های فرهنگی ادبی در زمبنه ی زبان ترکمنی روی بیاوردید ؟

با توجه به اینکه از کودکی با بوی کتاب و روزنامه بزرگ شده ام و همچنین پدر مرحومم محقق و مؤلف و ناشر بودند، تحت تاثیر این مسائل با فرهنگ اخت گرفتم و وارد فعالیتهای فرهنگی شدم، البته مشوق اصلی ام در این مورد پدر مرحومم بودند.

 

 آیا اثری هم دارید ؟

تاکنون دو کتاب به نامهای بزرگان شعر و ادب ترکمن و تورکمن ارته کیلری( قصه ها و افسانه های ترکمنی) تالیف و چاپ نموده ام.

 

 در جشنواره های ادبی نیز حضور یافته اید ؟

در سال ۱۳۸۷ در فراخوان همایش بین المللی ملانفس سلطان سرزمین عشق، مقاله ام پذیرفته شد و عازم عشق آباد پایتخت ترکمنستان شدم و در آنجا مقاله ام را ارائه نمودم.

 

آقای فرهاد قاضی از فعالیت چندین ساله ی تان در انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث گنبد صحبت کنید ؟

در سال ۱۳۸۰ عضو انجمن میراث شدم و حدود ۱۰ سال عضو هیئت مدیره انجمن میراث بوده و درحال حاضر نائب رئیس انجمن هستم. انجمن میراث حدود ۱۴۰ عضو دارد که شاعر، نویسنده و علاقه مندان به فرهنگ و ادبیات هستند، رئیس انجمن آقای منصور طبری هستند.

 

 از انجمن ادبی جیحون که به تازگی به جرگه ی تشکل های فرهنگی – ادبی ترکمنصحرا افزوده شده است حرف بزنید ؟

بنا به فراخوان هایی که از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان(وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جهت دادن مجوز به انجمن های ادبی صورت گرفت، با چند تن از دوستان در مورد اخذ مجوز تاسیس و ثبت انجمن جیحون اقدام نمودیم، که پس از ۲ ماه یعنی مرداد ۹۸ موافقت شده و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردید.

 

موسسین جیحون چه کسانی هستند ؟

اعضای هیئت مؤسس انجمن ادبی جیحون دوستان ذیل هستند :
دکتر امانقلیچ شادمهر، دبیر انجمن ، نویسنده و ناشر .
لطیف ایزدی ، خبرنگار و مدیر اولکامیز .
حاجی مراد آق ، شاعر و صاحبنظر ادبی .
بهروز مفیدی ، کارشناس تاریخ و فعال فرهنگی .
بنده ی حقیر ، نائب رئیس انجمن جیحون .

 

در جیحون تا الان چه فعالیت هایی انجام داده اید ؟

جلسات انجمن جیحون ماهانه ( اولین جمعه هر ماه) برگزار میشود و تاکنون شش جلسه برگزار شده، که یک جلسه ی آن به همایشی تحت عنوان جشنواره شعرو نثر جوان و نوجوان در دیماه ۹۸ اختصاص یافت . جلسات انجمن جیحون در مجتمع فرهنگی، ورزشی بازنشستگان آموزش و پرورش برگزار مبشود که در اینجا، جا دارد از زحمات استاد نیازی ساعی که در برگزاری جلسات انجمن تلاش و همکاری وافر دارند تشکر کنم.

 

آیا این روزها که بلای هولناک کرونا بشر را درگیر ساخته است جلسات جیحون برگزار می شود ؟

با توجه به بحران کرونا که کلیه ی فعالیتهای فرهنگی را تحت الشعاع خود قرار داده، جلسات انجمن دو ماه است که برگزار نمیشود و ان شاءالله پس از فروکشی کرونا و با شروع فعالیتهای فرهنگی در سطح کشور جیحون نیز همانند قبل فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

 

برخی از فعالین ، تعدد تشکل های فرهنگی – ادبی در ترکمنصحرا را بر نمی تابند و آن را تهدید می انگارند و به منزله ی تضعیف دیگر تشکل های موجود تلقی می کنند نظر شما در این باره چیست ؟

با توجه به کثرت سلائق و علائق فرهنگی ادبی در جامعه و افزایش ظرفیت ها ، تعدد تشکل های ادبی را فرصت می دانم که باعث رشد و توسعه ی فرهنگ و ادبیات ، جذب و پرورش بیشتر افراد مستعد و علاقمند، طراوت و تازگی ، رقابت سالم و فعالیت بیشتر می شود. اگر در یک باغ و بوستان یک نوع گل باشد بهتر است و یا چند نوع گل ؟

 

کتابفروشی قابوس په تعبیری پاتوق اهل شعر و ادب می باشد چند سال است که کارتان به کتابفروشی است؟ آیا این مکان فرهنگی ادبی محل حضور و آمد و شد شعرا ادبا، نویسندگان و علاقمندان فرهنگ و ادب و هنر در ترکمنصحراست در این مورد بیشتر توضیح دهید ؟

از دوران نوجوانی در کتابفروشی کار میکنم، در دوران تحصیلات عصرها به کتابفروشی میرفتم و تابستانها تمام وقت، البته بعد از ازدواج بیش از پنج سال در بیمارستان دکتر بسکی کار کردم که بعد از آن در کتابفروشی مشغول شدم.
بله کتابفروشی قابوس از قدیم بعنوان پاتوق فرهنگی اهل قلم ترکمن محسوب می شود.

بنده حضور اساتید زیادی را که الان در قید حیات نیستند را شاهد بودم، اساتیدی چون؛ مرحومان اعظمی راد، ارازنیازی، ارازمحمد صحنه، عاشورپور، آهونبر، قادیر گوگلانی، احمد سارلی، نورمحمد متقی، و… خیلی های دیگر که حضور ذهن ندارم و در حال حاضر هم که محل حضور اساتید، شاعران، محققان و نویسندگان می باشد.

با توجه به اینکه کتابفروشی قابوس مرکز توزیع کتابهای ترکمنی می باشد، مراجعان و کتابدوستان زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان جهت خرید کتاب مراجعه می کنند.

 

با شیوع کرونا اغلب مردم در قرنطینه خانگی به سر می برند و خانه نشین شده اند ، جنابعالی با توجه با اینکه اهل کتاب هستید چه توصیه ای برای گذران وقت و فراغت مردم دارید ؟

به نظر بنده این دوره کرونایی بهترین زمان جهت مطالعه ی کتاب است، یار مهربان یکی دو سال است که مهربانی ندیده و کمتر کسی به سراغش می آید، متاسفانه اکثر کسانی که کتاب و کتابخانه شخصی دارند، شاید تابحال نتوانسته باشند حتی یک سوم کتابهایشان را مطالعه کرده باشند، اکنون بهترین زمان کشیدن دست محبت بر سر کتایهای خاک خورده است، که شاید دیگر همچنین فرصتی برایمان پیش نیاید. بنده توصیه برادرانه دارم کتاب بخوانید، با کتاب بدانید و با کتاب بخوابید.

 

 سخن آخر ؟

در خاتمه از زحمات شما در باب اطلاع رسانی تشکر نموده، آرزوی سلامتی و توفیق دارم.

 

تشکر از جنابعالی که با صبر و حوصله به سئوالات جواب داده اید.

 

مصاحبه از لطیف ایزدی / اولکامیز

 

=====

 

بیمه ایران

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب