شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبه یاد دکتر خدر فروهر خالق اصلی رمان آتش بدون دود

به یاد دکتر خدر فروهر خالق اصلی رمان آتش بدون دود

به یاد دکتر خدر فروهر

ح.ق . طریک – بدون شک رمان آتش بدون دود اثر جاودانه زنده یاد نادر ابراهیمی بهترین رمان درباره ترکمن هاست این کتاب هفت جلدی در کتابخانه اکثر ترکمن ها در ترکمن صحرا به عنوان یک میراث جاودان وجود دارد. فکر اصلی این داستان بزرگ را دکتر خدر فروهر به نادر ابراهیمی داده است و در اصل داستان رمان آتش بدون دود ، داستان اجداد دکتر خدر فروهر بوده که در حین بازی تخته نراد به نادر ابراهیمی می گوید او هم به داستان بال و پر می دهد و اینگونه یک شاهکار ادبی به وجود می آید. نادر ابراهیمی در رمان آتش بدون دود از دکتر خدر یاد می کند. خدر فروهر که بود و ریشه او از کجاست:

طایفه های ، کر ، کم ، طریک و تراج با هم برادر بودند. طریک ها ، بیشتر در محله قارقی سیمین شهر اطراف پل قارقی ساکن شده اند . ۷ برادر در بین طایفه طریک ها بودند که به خاطر سر وصدای زیاد به آنها لقب چرلیق میدهند بعدها چرلیق ها فامیلهای طریک ، کر ، چرلق نژاد ، تعاونی و فروهر را برای خود انتخاب کردند.

از بزرگترین عالمان و تحصیل کردندگان چرلیق ها بدون شک کسی نیست جز “جما قلی فروهر ” وی معلم بزرگی بود که در تهران تدریس می کرد فرزندان جما قلی هم تحصیل کرده می شوند چند دکتر و مهندس حاصل تربیت جما قلی فروهر بودند. وی بعدها در گرگان ساکن می شود. دکتر خدر فروهر فرزند مرحوم جما قلی فروهر بود.

دکتر خدر قبل از انقلاب در دانشگاه تهران پزشکی میخواند. خدر یک دانشجوی مبارز و سیاسی با هیکل تنومند بود و یکی از لیدرهای دانشجویان مبارز دانشگاه تهران قبل از انقلاب بوده است. دکتر خدر مدتی هم در زندان ساواک زندانی بوده و با آیت الله طالقانی هم بند بوده است. وی پزشک فداکار و جسور بوده است. مدتی رئیس شبکه بهداشت گنبد بوده و نیروهای زیادی را شبکه بهداشت گنبد جذب می کند در پایان سال وقتی زمان پرداخت عیدی به کارکنان میشود مرکز از این همه کارمند در شبکه بهداشت گنبد تعجب می کند و بودجه لازم برای عیدی کارکنان را نمی دهد. دکتر خدر دستور می دهد تجهیزات سرمایشی شبکه را بفروشند تا عیدی کارکنان پرداخت شود مرکز هم مجبور میشود در فصل تابستان وسایل سرمایشی نو برای گنبد ارسال کند. وی اینگونه هوای کارکنانش را داشت.

او در ساخت پل روستای قارقی هم کمک کرد تا خدمتی هم برای مردم روستایش بکند. دکتر خدر فروهر ، بزرگ شهر آزاد شهر بود او آنجا مطبی داشت و برای مردم آزادشهر سالها خدمت کرد او نه تنها از مستمندان هزینه ای بابت ویزیت نمیگرفت بلکه امضا مخصوصی هم میکرد تا داروخانه هم مبلغی از مریض نیازمند نگیرد تا خود بعدا مبلغ دارو را پرداخت کند. به خاطر خدمت و انسانیت این مرد بزرگ کوچه محل زندگی دکتر بعد از فوت ایشان به نام او می شود. آری باورش سخت است یک کوچه در آزادشهر به نام یک ترکمن باشد ولی انسانیت و خدمت تمامی مرزها را میشکند. بزرگان آزادشهر هنوز هم نام دکتر خدر را که میشنوند از نیکی های او یاد میکنند. وی در ۲۵ خرداد سال ۱۳۷۳ در ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آرامگاه ابدی پزشک سیاسی ترکمن در سولی تپه قارقی می باشد.

روحش شاد و یادش گرامی دکتر مبارز ، جسور ، مدیر و انسان ترکمن.

 

 

======

بیمه عمر

دیگر مطالب

2 نظرات

  1. مرد نکونام نمیرید هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
    انسانهای خوب همیشه قابل ستایش هستند.
    دکتر خدر فروهر انسانی نیک از دیار ترکمن یادش و نامش گرامی.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب