جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدایره المعارف ترکمنمختومقلی فراغیگرامیداشت هفته شاعر نامی ترکمن مختومقلی فراغی (به صورت مجازی)

گرامیداشت هفته شاعر نامی ترکمن مختومقلی فراغی (به صورت مجازی)

گرامیداشت هفته شاعر نامی ترکمن مختومقلی فراغی (به صورت مجازی)

با استان شدن گلستان، هفته ی بزرگداشت مختومقلی فراغی مرسوم گردید و تاکنون کمابیش نیز اجرا می گردد. امسال، در حالیکه بنابر شرایط استثنایی ناشی از بیماری‌ فراگیر کرونا، هر گونه گردهمایی و اجتماعات ناممکن گشته است، لیکن بزرگداشت این شاعر بزرگ ترکمن می توان از طریق رسانه های مجازی به انجام رسد. در ذیل گفتگو با دکتر ارازمحمد سارلی درباره مختومقلی فراغی می خوانید:

سوال اول در باره ” مختومقلی‌فراغی ” شاعر مشهور ترکمن در ابتدا چه می خواهید بگویید؟

مختومقلی را به تیر رها گشته از کمان تشبیه می کنم. بسان غزال تیزپای دشت گلگون ادب ترکمن، نامش را به صحرا سپرد و آسمانش، آبستن بارش معرفت، و دمش شفابخش و سخن تراشیده اش جرعه ی آگاهی.

منظور از نگاه خلاق نسبت به مختومقلی فراغى چیست؟

نگاه خلاق به پدیده مختومقلی می خواهد نگاهی متفاوت به عمق زوایای این شاعر ترکمن داشته باشد. می خواهد از سخنان کلیشه ای و تکراری خارج شود و او را در سطح والایی که وجود دارد بشناسد و در تراز مشاهیر جاودان جهان چون شکسپیر و ویکتور هوگو و فردوسی ارزیابی کند.

می دانیم که در ایام بزرگداشت مختومقلی فراغی قرار داریم. نظر شما در باره این مراسم ها چیست؟

به نظرم این مراسم ها خوبه، اینکه برای مختومقلی فراغی بزرگداشت گرفته بشه آرزوی دیرینه ما بود. الحمدلله بعد استان شدن گلستان هم توسط مردم و دولت به شکل گسترده تری برگزار شد “هفته مختومقلی” از ثمرات آن می باشد. البته در برخی مناطق برگزاری این مراسم به سهولتی که در استان گلستان اجرا می شود نیست.ولی همه می دانیم که برگزاری مراسم های مختومقلی همه ی کاری نیست که ما باید انجام دهیم. مختومقلی ابعاد و وجوه علمی بسیار غنی دارد که می باید محل اعتبار باشد

دکتر سارلی آیا می توانید مراد از ابعاد مختومقلی فراغی را توضیح دهید؟ چه چیزهایی در مختومقلی می بینید که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟

می دانید که ما در ج.ا. ایران تجارب زیادی از تکریم و تجلیل مختومقلی سپری کردیم. اساسا” نه فقط مختومقلی بلکه کلیه مشاهیر شاخص تاریخ بشریت دارای ابعاد فکری و لایه های تو در تو دارند. قاطبه مردم به لایه اول و دوم بسنده می کنند. مثلا زندگینامه ای ازو کمابیش می دانند و دو بیت شعر دلنشین. اما اهل تعمق لایه های پنهان را جستجو می کنند به نظرم این بخش بسیار حائز توجه و اهمیت است

مراسم های مختومقلی فراغی چه اهمیتی دارد؟

مراسم های مختومقلی در سطح بندی هایی که انجام می پذیرد، شان و چایگاه خود را پیدا می کند. یه وقت هست در فلان شهر و روستا به منظور ایجاد نشاط در بین اهالی و همچنین معرفی مختومقلی چنین مراسم هایی گرفته می شود. طبعا این شکل ابتدایی و ساده اش برای مخاطبان آن بسیار ارزشمند است.

اما وقتی که به منظور تبیین اندیشه های او در سطح آکادمیک و با فراخوان از اساتید فن و ادباء و کارشناسان ادبیات ترکمن همایش مختومقلی اجرا می گردد، در این صورت سطح انتظار و خروجی آن می باید بر اساس معیارها و شاخص های آکادمیک سنجیده شود.  می دانیم که خروجی چنین همایش علمی ارزشمند و ماندگار خواهد بود. در حال حاضر تلفیقی ازین دو روش بر مراسم های مختومقلی فراغی حاکم است.

دکتر چرا به مختومقلی فراغی نیاز داریم؟

نیاز به مختومقلی فراغی چون نیاز به خورشید است که روشنایی ببخشد بر سیل مشتاقانش او به مثابه یک الگو و اسوه ی یک قوم است. در چهره مختومقلی یک دده قورت قوت هنرمند می بینم و یک اغوزخان مقتدر تا که ایلات خود را به اتحاد فرا بخواند و او را یک فردوسی ترکمن می دانم که کاخ بلند ادب ترکمن را بنیان نهاد و یک مصلح اجتماعی چون سیدجمال که رفرف پرچم مردم خود شد و یک فیلسوف چون بوعلی سینا…

(گفتگوی اولکامیز با دکتر اراز محمد سارلی)

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب